2013-09-20

vi måste sluta ses på det här sättet

Alltså inte ni och jag. Men så heter Lisa Bjärbos OCH Johanna Lindbäcks nya bok. Författarsamarbete, inte helt ovanligt nu för tiden. Även om de har egna stilar och sätt att uttrycka sig så blev det inga skarpa övergångar mellan textavsnitten, faktiskt tänkte jag inte på det överhuvudtaget.

Känslan som överväger efter läsningen: brabrabra! Sympatiserar med både Hanna och Jens och förstår verkligen och känner med båda. Att träffas ute på krogen, följa med någon hem och känna en massa galet pirr är ju en sak. Det kan vara tillräckligt den där enda gången, trots att det var hur bra som helst. Och kanske hade det blivit så för Hanna och Jens också, hon lämnade ju liksom inget nummer eller så. Men så första dagen i skolan efter jullovet, sista terminen i gymnasiet, så dyker Jens upp i Hannas klassrum. Som personlig assistent till en av Hannas klasskompisar blir han ett stående inslag resten av terminen. Men alltså, hur gör man nu? De har ju haft en natt tillsammans och nu vet de inte ens hur man pratar med varandra. Skumt?

Det hela kompliceras ytterligare av att Jens har barn. Och är nybliven singel.

Bitvis är det briljant. Alla som varit i av-/påförhållanden kommer att känna igen sig. Hell, alla som någonsin dejtat kommer att hitta bitar att stryka under i boken, "japp, precis så här är det". Min enda invändning är att det ibland blir lite för hejsansvejsan rent språkmässigt. Lite för mycket oneliners och engelska uttryck för att det ska bli ett riktigt flow i texten. Lite för mycket extra allt ibland. Det störde mig en del, men trots det sträckläste jag och tyckte mycket om.

Jag har en känsla av att ni också kommer att gilla Hanna och Jens. Ge dem en chans i all fall hörni!

// L

Inga kommentarer: