2011-10-17

antiloper


Jag kände på mig att det var en helt grym bok, redan innan jag fick den i handen. Antiloper är Ester Roxbergs debutroman och den handlar vänskap och om att sluta gymnasiet och om vilket ansvar man egentligen har inför de man tycker om. Huvudpersonerna heter Astrid och Ellen och de har varit kompisar sedan första dagen på gymnasiet. "Du är mitt syre..." skriver Ellen om Astrid.

Jag gillar hur berättelsen flyter på, realistiskt och ibland poetiskt och ibland får man läsa brev som Ellen skriver till Astrid. Det är en berättelse om depression och hur vänner och familj hanterar när någon de älskar inte vill leva. Många känner eller har känt någon som tvivlar på om det är värt att leva. Jag kände igen mig i känslan av att man ibland tänker att man vill göra allt för att rädda den personen som mår dåligt och ibland är man egoistisk och tänker att det inte går att hjälpa någon till livslust, de måste alla människor klara själva. Så himla himla svårt.

Helt klart tankvärd och vacker och läsvärd bok!

Finns den inne?

Inga kommentarer: